Saranda (Albania): La Banana

La Banana – la acest restaurant, obișnuiam să iau masa. Aici, am găsit friptură de porc, vită sau pui.

Seara, te întâmpină un tânăr (aproape pitic), care însă vorbește extrem de elevat și este destul de harnic. El este ajutat de un copil (au dreptate cei care semnalează prezența copiilor în restaurante: de regulă, sunt rude ale patronilor, chiar fii, dar cert este că muncesc, deși nu au mai mult de 10 – 12 ani).

Pe acest perete din fotografie (nu am găsit-o eu pe cea făcută de mine, la fața locului), se regăsește o imagine (tot foto) a Sarandei de acum 100 de ani era la fel!

(Va urma)

Despre Sarandë: Partea dinspre mare

Nu găsești loc de parcare, însă, dacă stabilești dinainte, la hotelul ales, nu sunt dificultăți.

Am intrat în Sarandë, pe o ploaie care dădea semne că încetează. Când am coborât din mașină, era deja soare.

M-am învârtit de două ori în jurul hotelului (GPS m-a dus exact la adresă, dar nu-l vedeam, pentru că nu era marcat așa cum mă așteptam, cu frontispiciu eclectic). Am sunat la recepție. Între timp, le-am transmis locația. A venit să mă ajute (cu parcarea) fiul patronului: conducea un scuter. Am parcat lângă o stație de încărcat mașini electrice, într-o dungă, înspre trotuar. Era loc numai pentru un lat de mașină, în rest, nici să arunci un ac.

Mașini din toată lumea (la volan: bătrâni relaxați, femei de toate vârstele etc.) – din Italia, România (de la noi, preponderent, din Arad și Timișoara), Danemarca, Polonia, Germania, Grecia, Kosovo, Serbia, Macedonia de Nord, Muntenegru etc. Tot globul se strânsese acolo.

(Va urma)

Despre Sarandë

Bogăția de oferte din tot ce ți-ai dori asigură o atmosferă de trai patriarhal, de care nu mai vrei să te desparți și nădăjduiești ca nimic să nu-l schimbe: te-ai teme ca Albania să intre în UE, fiindcă ar începe nebunia transformărilor, cea mai nefastă (transformare) fiind nebunia prețurilor (prețuri care s-ar da peste cap etc.).

Sarandë este rupt în două: partea dinspre mare este luxuriantă, modernă, pe când orașul propriu-zis (situat mai sus), dintr-un secol trecut: blocuri comuniste, neîngrijite, fără uși la intrare (smulse, o gaură în loc), deși casele vechi, dacă ar fi renovate, ar fi o pată de culoare. Am întrezărit o casă albă în paragină, ale cărei ziduri solide (și configurația însăși) sunt similare vilei lui Anton Pann din Râmnicu – Vâlcea.

Pe o arteră (în coborâre spre mare), care face legătura între aceste zone ale orașului, trec oameni în haine curate, care, când se întâlnesc, vorbesc între ei și, după ton și atitudine, îți dai seama că sunt vecini sau rude. Surpriza întâlnirii este exprimată cu o bucurie moderată.

La interferența nivelurilor dintre mare și oraș (Sarandë este conceput ca Istanbulul sau Grădinile din Babilon, în trepte), se află o patiserie (diferită de cea despre care am mai scris), de unde poți cumpăra lapte (sortimente variate), plăcinte, pâine, baclavale și prăjituri.

A ști că, oricând, poți găsi un loc tihnit pentru a bea o cafea ori a lua masa, îți dă un confort psihic, pentru care îndrăgești Sarandë (a cărui climă, în august, este de rai – nu există muște și nici țânțari!).

(Va urma)

Om sau operă?

Este greu pentru noi, astăzi, să ne apropiem de felul în care scriitorii pe care-i prețuim erau sau nu agreabili ca oameni, fiindcă au fost preocupați să lase o operă în urmă. Amănunte despre cum erau ei în viața de zi cu zi aflăm de la contemporanii lor, care, în descriere, au fost subiectivi.

În Antichitate, filosofii conduceau urbea – erau considerați cei mai importanți oameni ai cetății. De exemplu, când au intrat în Megara, romanii au știut că Stilpo, filosoful grec, era cel mai important om din cetate și au dat năvală peste acesta, luându-i tot: „Stilpo, i s-au adresat sarcastic, nu mai ai nimic. Ți-am luat totul!”, iar replica, rămasă în istorie, pentru profunzime, a fost: „Omnia mea, mecum porto”. Prin acest răspuns, care i-a surprins și motivat, totodată, pe concitadinii lui, Stilpo atrăgea atenția asupra instruirii spiritului, față de grija patologică pentru bunăstarea materială – de altfel, efemeră. Dușmănit de străini, fiindcă trebuie să fi fost un model în societate, Stilpo cred că a fost un om bun, care a avut puterea, rămas singur (familia, de asemenea, i-a fost nimicită), să-și expună gândirea în lucrări de etică, dintre care una a fost dedicată binelui drept categorie filosofică.

            În Grecia antică, se juca teatru. Tragedienii greci: Eschil, Sofocle și Euripide (între alții) subliniau forța inexorabilă a destinului: oricât ar încerca, omul nu-l poate schimba, dar, în același timp, aduceau în prim-plan valorile autentice ale democrației: justețea, meritocrația (repusă în drepturi mult mai târziu, de către Napoleon), credința, dragostea pentru patrie etc. Nu știu ce a fost în sufletul lor când se transpuneau în pielea personajelor măcinate în aspirație, de colții neiertători ai propriului destin, dar piesa de teatru devenise pentru ei modalitatea de a-și fi imortalizat stările interioare și de a le fi dat o cale de răbufnire în afară, empatia, simțită în contactul cu publicul, atenuând spleenul existențial, căruia îi căzuseră pradă.

Prin exemplul personal, Diogene, fondatorul cinismului – ducea un trai de câine – de aici, etimologia cuvântului „cinism” – a coborât în agora și a demonstrat că fericirea este la un pas de noi, că nu este nevoie să ne împopoțonăm cu podoabe în palate poleite, pentru a ne bucura sufletul și, după cum se știe, s-a refugiat într-un butoi, la marginea mării, dar, zilnic, umbla prin Atena, cu lampa aprinsă, în căutarea unui om (adevărat). Pilduitoare este și întâlnirea cu Alexandru cel Mare, moment pictat de mari artiști. Întrebat de tânărul său interlocutor dacă are nevoie de ceva, Diogene, din gura butoiului, i-a cerut să se dea la o parte, fiindcă îi ia soarele. „Cine ai vrea să fii, Diogene, dacă te-ai mai naște încă o dată?” –„Tot eu!”. „Eu aș vrea să fiu Diogene”: prin acest schimb de replici, Alexandru cel Mare transmitea istoriei pledoaria lui pentru valoarea incomensurabilă a filosofiei, ca domeniu de investigare a tainelor universului. Diogene, care a încercat să-și demonstreze principiile în mod practic, poate era antipatic multora; lui nu-i trebuia nimic și, astfel, independent față de oricine, avea tăria de a fi el însuși, fără a se fi complăcut în politețuri exagerate, care nu-i erau proprii. Dacă ar fi vrut să dea cuiva peste nas, cu siguranță a făcut-o, dar nu putem spune cu toată gura că așa era el ca om, un cinic, întrucât juca un rol de inițiator al unei școli dure de filosofie.

Spre deosebire de Diogene, pe Platon îl văd mai atașat de oameni, mai blând și dornic să-și ajute aproapele – altfel, nu ar fi fost în stare să înființeze Academia (grădină prin care se plimba, în compania diverșilor discipoli, cărora le împărtășea din învățătura lui), La celebrul banchet, Platon invita minți luminate, între care, Socrate, pentru a pune în dezbatere probleme permanente ale firii umane: dragostea, credința, care este sensul vieții și al filosofiei însăși. Înaintea lui Iisus, Socrate a ieșit în agora, pentru a afirma: „Cunoaște-te pe tine însuți!”. Reacția lui Platon, care vedea lumea reală drept plan al umbrelor acelor idei absolute din cer, a fost una de luare-aminte – acesta ar fi fost un moment de înăbușire a invidiei, pe care l-a valorificat, devreme ce a consemnat cu larghețe despre marele lui oaspete, Socrate (care avea geniu în oralitate). Totuși, pare a nu-i fi dat crezare, întrucât nu și-a îmbogățit viziunea cu analize mai adânci (asupra lui însuși) în direcția sugerată de Socrate sau nu a mai avut vreme să-și schimbe unghiul de vedere (oricum, Platon rămâne Platon).

Publius Ovidius Naso, poet al curții imperiale, pe vremea lui Octavian Augustus, a fost nevoit să-și lase avutul, pentru exilul la Tomis, din cauza participării la una dintre petrecerile Liviei, fiica împăratului – acesta ar fi mobilul plauzibil al unei astfel de conjuncturi, neelucidate nici până astăzi. Celelalte motive presupuse: fie ar fi făcut parte dintre eventualii complotiști – eu mă îndoiesc, fiindcă Octavian își etalase puterea, fie s-ar fi închinat unor zei socotiți păgâni de către romani. Ovidius este unul dintre acei autori care nu-și trădează firea, sub nicio formă. Am deduce noi din titlul Tristele (scrisori de iertare adresate împăratului, din exilul de la Pontul Euxin) că a suferit, dar el nu se deconspiră din punct de vedere uman.

A coborî în cetate presupune și riscuri. De aceea, Horatius ura vulgul și stătea departe de acesta, oricât de mult avea ocazia. Pentru importanța operei, Horatius a fost răsplătit de către Mecena cu o vilă, care există și astăzi – multă vreme, fiind folosită de către oficialități, pentru lucru și parafarea tratatelor. Horatius avea conștiința propriei valori: „Versurile mele sunt mai durabile decât piramidele și decât arama” – scria într-una dintre Satire. Horatius se simțea bine în singurătate: bănuiesc un soi de superioritate față de ceilalți, dar și-a asumat atitudinea care nu aparținea unui parvenit și era pe deplin justificată.

În literatura noastră, cronicarii au provenit din rândul marii boierimi, fiind onorați cu funcții, precum Ion Neculce – mare hatman în vremea domniei lui Dimitrie Cantemir. De la nivelul operei lor, marii cronicari îmi par cu „dragoste de țară”, așa cum se și exprimau, deseori. Dimitrie Cantemir impunea prin sine însuși respect – în istoria noastră, el este singurul care a realizat un tratat pe picior de egalitate cu țarul Petru cel Mare al Rusiei.

Generația pașoptistă, care și-a propus drept scop major: România mare, ideal urmărit în mod constant și realizat în 1918, a fost implicată plenar în viața politică a țării, în frunte cu Vasile Alecsandri. Până și Dimitrie Bolintineanu, din pleiada strălucită a generației, a deținut funcția de ministru al Cultelor.

Ion Heliade – Rădulescu, participant la Revoluția de la 1848 și fondatorul primului ziar, „Curierul Românesc” (1829), poet descris de Eminescu în Epigonii drept munte de spiritualitate, a fost obligat să ia calea exilului, la Paris, apoi în insula Chios și la Constantinopol – nu s-a ferit de îndatoririle patriotice: a pus țara mai presus de el însuși. Sunt curios ce acte de caritate a avut, datorită averii – la un moment dat, era cel mai bogat din țară.

Junimea, compusă din tineri reveniți de la studii din străinătate, a fost prezentă în viața culturală, socială și politică, îngrijindu-se de progresul spiritual al unor revelații juvenile, precum Mihai Eminescu sau Samson Bodnărescu.

Mihai Eminescu muncea asupra propriilor manuscrise, în izolare totală, aproape ca un pustnic, dar ca jurnalist, în special la săptămânalul „Timpul”, acolo unde i-a avut colegi de redacție pe I. L. Caragiale și Ioan Slavici, a pledat pentru drepturile românilor, mai cu seamă pentru ale celor din Transilvania și Basarabia. Pe subiecte particulare, Eminescu poate a părut inabordabil, însă în privința problemelor naționale, devenise o voce știută în lume (de aceea, nu consimt la opiniile celor care, în prezent, susțin că Eminescu ar fi fost marginalizat din cauza convingerilor lui politice – era imposibil: poetul intrase deja în conștiința poporului).

Alexandru Macedonski, a cărui operă poetică îmbină elementele a trei curente literare: clasicism (prin rondeluri), romantism (Nopțile și lirica de debut) și simbolism (a întemeiat și teoretizat mișcarea aceasta la noi), a încercat să se stabilească în Franța.

În perioada interbelică, tinerii Mircea Eliade și Emil Cioran au primit burse de studiu în străinătate. Ei nu au mai revenit în țară, din cauza climatului politic. A fost un exil pentru care au optat, dar nu în aceeași măsură voită ca Alexandru Macedonski, deoarece ei, probabil, s-ar fi întors în țară, dacă democrația s-ar fi păstrat. Eugen Ionescu a plecat în Franța – acolo a ales să trăiască, datorită originii mamei. Mulțumită dezvoltării mass-mediei, avem posibilitatea de a-i cunoaște pe acești corifei ai generației monarhice și în latura lor umană: distinși, generoși, împăcați pe deplin cu soarta.

Pentru a fi un bun scriitor, trebuie să fii om în sensul cel mai profund, iar cei care și în împrejurări care nu o cer, vorbesc despre opera lor în gura mare, omorându-și, astfel, cuvintele scrise, asudă în lanțurile frustrărilor.

Sarandë (III): Situl arheologic

Atenția mi-a fost atrasă de acest sit arheologic, despre care am crezut că este abia descoperit și nu poate fi vizitat; de aceea, îl contemplam din mers. În seara dinaintea plecării, am observat că era o căsuță, amplasată chiar în centrul spațiului arheologic, de unde aș fi putut cumpăra bilet de intrare, dar, la acea oră, era închis.

Sarandë: Programele de la tv (II)

În primele două zile, nu am deschis televizorul – mă mulțumeam cu ceea ce-mi oferea YouTube de pe telefon (în camera hotelului), dar a treia zi, l-am pornit (nu ca pe mașină, de la cheie, ci de la telecomandă). Unul dintre programe era eminamente cultural: rulau filme alb-negru, vechi, din perioada comunistă a țării. Actorii semănau cu ai noștri – puteam jura că îl văd pe Dan Nuțu al nostru etc. De asemenea, am apreciat filmele lor documentare – care aveau spațiu mare de difuzare. Se părea a se ști totul despre Ismail Kadare (laureat al premiului Nobel pentru literatură), datorită clipurilor publicitare care îl prezentau în diverse ipostaze actuale: fie la o conferință abia încheiată, fie călător cine știe unde.

(Va urma)

Sarandë (I): Tarabele și agenda

La sfârșit de săptămână, pe faleza din Sarandë, apar negustori de vechituri, în special de cărți, care-și desfac marfa din cutii de carton, pe tarabe. Titlurile (de la William Shakespeare la Ismail Kadare) surprind cititorii: am găsit Lolita și Pe aripile vântului (chiar în limba engleză). Deși lumea are impresia că totul este mai ieftin, totuși nu este așa: cărțile aveau un preț destul de piperat.

Am încercat să țin un jurnal de călătorie în Albania, pe o agendă cumpărată de acolo – nu am găsit nicio agendă autohtonă sau mai diferită decât la noi.

Am intrat într-o librărie, al cărei sediu era pe strada hotelului Sala: întinse pe rafturi de bibliotecă, volumele erau colorate și atractive. La loc de frunte, se afla Ismail Kadare. Am solicitat o agendă: doamna – destul de amabilă – mi-a indicat un raft mai jos, de unde să-mi aleg – dar nu prea aveam ce. Am achiziționat ca amintire o agendă în țiplă și două pixuri pe care le-am crezut Pensan. Acasă, pentru a-mi nota unele impresii despre Sarandë (o comparație între ceea ce-mi vedeau ochii și o poză veche, de acum 100 de ani, agățată în ramă pe peretele restaurantului la care mai luam masa), am descoperit că agenda avea pagini de aritmetică.

(Va urma)

Turnul de fildeș sau agora

În Antichitate, filosofii conduceau urbea – erau considerați cei mai importanți oameni ai cetății. De exemplu, când au intrat în Megara, romanii au știut că Stilpon, filosoful grec, era cel mai important om din cetate și au dat năvală peste acesta, luându-i tot: „Stilpo, i s-au adresat sarcastic, nu mai ai nimic. Ți-am luat totul!”, iar replica, rămasă în istorie, pentru profunzimea ei, a fost: „Omnia mea, mecum porto”. Prin acest răspuns, care i-a surprins și motivat, totodată, pe concitadinii lui, Stilpo atrăgea atenția asupra instruirii spiritului, față de grija patologică pentru bunăstarea materială – de altfel, efemeră.  

            În Grecia antică, se juca teatru. Tragedienii greci: Eschil, Sofocle și Euripide (între alții) subliniau forța inexorabilă a destinului: oricât ar încerca, omul nu poate să-și schimbe fatumul, dar, în același timp, aduceau în prim-plan valorile autentice ale democrației: justețea, meritocrația (repusă în drepturi mult mai târziu, de către Napoleon), credința, dragostea pentru patrie etc.

            Prin exemplul personal, Diogene, fondatorul cinismului – ducea un trai de câine – de aici, etimologia cuvântului „cinism” – a coborât în agora și a demonstrat că fericirea este la un pas de noi, că nu este nevoie să ne împopoțonăm cu podoabe în palate poleite, pentru a ne bucura sufletul și, după cum se știe, s-a refugiat într-un butoi, la marginea mării, dar, zilnic, umbla prin Atena, cu lampa aprinsă, în căutarea unui om (adevărat). Pilduitoare este și întâlnirea cu Alexandru cel Mare, moment pictat de mari artiști. Întrebat de tânărul său interlocutor dacă are nevoie de ceva, Diogene i-a cerut să se dea la o parte, fiindcă îi ia soarele. „Cine ai vrea să fii, Diogene, dacă te-ai mai naște încă o dată?” –„Tot eu”. „Eu, dacă m-aș mai naște o dată, aș vrea să fiu Diogene”: prin acest schimb de replici, Alexandru cel Mare transmitea istoriei pledoaria lui pentru valoarea incomensurabilă a filosofiei, ca domeniu de investigare a tainelor universului.

            La celebrul banchet, Platon invita minți luminate, între care, Socrate, pentru a pune în dezbatere probleme permanente ale firii umane: dragostea, credința, care este sensul vieții și al filosofiei însăși. Înaintea lui Iisus, Socrate a ieșit în agora, pentru a afirma: „Cunoaște-te pe tine însuți!”.

La Roma, exista un tribunal activ care conferea calitatea de poet celor pe care-i considerau demni de acest titlu. Unul dintre cei care a fost Entuziast a fost și Publius Ovidius Naso, poet al curții imperiale, pe vremea lui Octavian Augustus, nevoit să-și lase avutul, pentru exilul la Tomis, din cauza participării la una dintre petrecerile Liviei, fiica împăratului – acesta ar fi mobilul plauzibil al unei astfel de conjuncturi, neelucidate nici până astăzi. Celelalte motive presupuse: fie ar fi făcut parte dintre eventualii complotiști – eu mă îndoiesc, fiindcă Octavian își demonstrase puterea, fie s-ar fi închinat unor zei socotiți păgâni de către romani.

A coborî în cetate presupune și riscuri. De aceea, Horatius ura vulgul și stătea departe de acesta, oricât de mult avea ocazia. Pentru opera lui, Horatius a fost răsplătit de către Mecena cu o vilă, care există și astăzi – multă vreme, poate și astăzi, fiind folosită de către oficialități, pentru lucru.

În literatura noastră, cronicarii au provenit din rândul marii boierimi, fiind onorați cu funcții în stat, precum Ion Neculce – mare hatman în vremea domniei lui Dimitrie Cantemir.

Generația pașoptistă, care și-a propus drept scop major: România mare, ideal urmărit în mod constant și realizat în 1918, a fost implicată plenar în viața politică a țării, în frunte cu Vasile Alecsandri. Până și Dimitrie Bolintineanu, din pleiada strălucită a generației, a deținut funcția de ministru al Cultelor.

Ion Heliade – Rădulescu, participant la Revoluția de la 1848 și fondatorul primului ziar, „Curierul Românesc” (1829), poet descris de Eminescu în Epigonii drept munte de spiritualitate, a fost obligat să plece în exil, la Paris, apoi în insula Chios și la Constantinopol – nu s-a ferit de îndatoririle patriotice: a pus țara mai presus de el însuși.

Junimea, compusă din tineri reveniți de la studii din străinătate, a fost prezentă în viața culturală, socială și politică, îngrijindu-se de progresul spiritual al unor revelații juvenile, precum Mihai Eminescu sau Samson Bodnărescu.

Mihai Eminescu muncea asupra propriilor manuscrise, în izolare totală, aproape ca un pustnic, dar ca jurnalist, în special la săptămânalul „Timpul”, acolo unde i-a avut colegi de redacție pe I. L. Caragiale și Ioan Slavici, a pledat pentru drepturile românilor, mai cu seamă pentru ale celor din Transilvania și Basarabia. Pe subiecte particulare, Eminescu poate a părut inabordabil, însă în privința problemelor naționale, devenise o voce știută în lume (de aceea, nu consimt la opiniile celor care, în prezent, susțin că Eminescu ar fi fost marginalizat din cauza convingerilor lui politice – era imposibil: poetul intrase deja în conștiința poporului).

Alexandru Macedonski, a cărui operă poetică îmbină elementele a trei curente literare: clasicism (prin rondeluri), romantism (Nopțile și lirica de debut) și simbolism (a întemeiat și teoretizat mișcarea aceasta la noi), a încercat să se stabilească în Franța.

În perioada interbelică, tinerii Mircea Eliade și Emil Cioran au primit burse de studiu în străinătate. Ei nu au mai revenit în țară, din cauza climatului politic. A fost un exil pentru care au optat, dar nu în aceeași măsură voită ca Alexandru Macedonski, deoarece ei, probabil, s-ar fi întors în țară, dacă democrația s-ar fi păstrat. Eugen Ionescu a plecat în Franța – acolo a ales să trăiască, datorită originii mamei.

Sarandë: Prima masă

Sarandë: Prima masă (Cartofiorul din dreapta se pare a fi ținut loc de pâine)

Înainte de a merge în vacanță, un prieten, Daniel Barbu, tocmai ce venise din Albania: „Dacă aș mai fi avut zile libere, aș mai fi stat acolo. Mesele sunt bogate – tu comanzi ceva și ei îți aduc platouri întregi de mâncare, prețurile sunt mai mici” etc. Tot el m-a sfătuit să instalez hărți off-line pe telefon și să folosesc rețelele WI Fi ale lor (ale hotelurilor și restaurantelor frecventate), cerându-le parola imediat ce m-am instalat. „Neapărat să vizitezi Blue Eye! Vezi că este o parcare cu pământ, dar nu sunt probleme”.

Cu această idee a meselor ieftine, am căutat o terasă mai acătării, în prima seară. Inițial, am intenționat să mă opresc la una extrem de populată (semn că se merită), dar nu mai era niciun loc liber și se făcuse coadă.

Am mers mai departe, până am zărit un restaurant atractiv, care avea în meniu și mâncare tradițională. M-am așezat înspre margine, lângă doi îndrăgostiți care mâncau scoici din oală, cu o poftă incredibilă: tânărul întingea și pâinea în zeamă. Mi-am amintit de gustul scoicilor din Turcia – când numai ce le-am pus pe limbă – (le întredeschisesem, nici măcar nu le-am desfăcut pe deplin) și mi-a venit sete instantaneu: erau extrem de iuți și de condimentate.

Am comandat mâncare albaneză (nici nu mai știu ce), care mi-a fost adusă fără pâine. Am pretins „the bread!”, dar mi-au explicat, enervant de ferm, că așa este meniul (nu mi-au oferit pâine, spre marea mea surprindere, chiar dacă am spus că o voi plăti). Nu am mai călcat pe la acea terasă, ale cărei prețuri erau și foarte mari – aveam să descopăr a doua zi, când m-am documentat.

(Va urma)

„Bucureștiul e așa mare, că o zi nu-i dai ocol călare”